Het circulaire model
Het ingrijpen in de levensduur van producten door reparatie, mid-life upgrading, refurbishment en remanufacturing. Aanvullend hierbij is het terugnemen van producten en het verkopen ervan op de tweedehandsmarkt in binnen- of buitenland.
In het circulaire model zal de producent zich dus niet alleen richten op de productie en de primaire verkoop van het object, maar ook op het second life ervan. Hij zal op de één of andere wijze grip willen hebben op het object, zodat hij het object zelf weer op de tweedehandsmarkt kan brengen en/of onderdelen kan hergebruiken. Uiteindelijk zal de producent de machine gedurende de gehele gebruiksduur blijven volgen. Zo is een Duitse trailerfabrikant overgegaan tot het mid-life aanpassen van jaren eerder verkochte trailers. Trailers die aan het einde van de levensduur zijn worden teruggenomen, zodat het staal weer als grondstof kan gebruikt worden voor nieuwe trailers. Een Nederlandse tapijttegelproducent levert vloerbedekking in een huurformule en verzorgt ook het vervangen van versleten tapijttegels, waardoor niet de hele vloerbedekking hoeft vervangen te worden. De gebruikte tegels kunnen weer als grondstof ingezet worden bij de productie van nieuwe tegels.
Een dergelijke strategie biedt meerdere voordelen voor de producent: niet alleen het hergebruik van onderdelen of grondstoffen, maar ook het aanboren van nieuwe markten en klantsegmenten, die interesse hebben in tweedehands objecten, en die wellicht op een later moment ook nieuwe objecten zullen aanschaffen.
Deze werkwijze veronderstelt het opzetten van een volwaardig ‘after sales’ en ‘sales of used equipment’ apparaat, met een onderhoudsdienst, een refurbishment-afdeling, en de bijhorende logistieke organisatie. Dit laatste kan een knelpunt vormen, omdat de aanvoer van gebruikte apparatuur niet constant en voorspelbaar is, waardoor de efficiency onder druk komt te staan.