Nederlandse bedrijven hebben als gevolg van de coronacrisis massaal hun investeringen in bedrijfsmiddelen stopgezet. Dat heeft een directe impact op de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen, die in het derde kwartaal van dit jaar met liefst 43% achteruit gaat. Er werd in het derde kwartaal voor 1,3 miljard euro aan nieuwe leasecontracten geschreven, dat is bijna een miljard minder dan in het derde kwartaal van 2019. Dat blijkt uit cijfers die Leasing Nederland – NVL vandaag publiceert.
“De leasemarkt van bedrijfsmiddelen beweegt mee met het investeringsniveau van bedrijven”, zegt Stephan van Beek, voorzitter van Leasing Nederland – NVL, “als er veel geïnvesteerd wordt, veert de leasemarkt mee. Nu is het omgekeerde het geval, bedrijven zijn massaal op de rem gaan staan voor wat betreft de aanschaf van bedrijfsmiddelen, en dus klapt de leasemarkt in mekaar. Dit is ongekend en tekenend voor de economische situatie in Nederland. De gehele keten van fabrikanten, importeurs, verdelers voelt dit. Omdat de leasemarkt een breed spectrum van bedrijfsmiddelen afdekt, zowel vrachtwagens, machines, bouwmaterieel, kun je leasing zien als de kanarie in de koolmijn. Het is gegeven de omstandigheden natuurlijk ook heel begrijpelijk dat ondernemers een afwachtende houding aannemen en nog niet te ver vooruit durven kijken.”
“In de eerste drie kwartalen van 2019 werd voor 5,8 miljard euro aan nieuwe leasecontracten geschreven, maar na een ijzersterk begin in 2020 is er nu een achterstand opgelopen van een miljard euro. De verwachtingen voor het vierde kwartaal, traditioneel een sterk leasekwartaal, zijn dan ook in mineur”, aldus nog Van Beek.
Opvallend is nog dat leasemaatschappijen die verbonden zijn aan een fabrikant nog goed scoren. Het lijkt er op dat fabrikanten via hun lease-activiteiten de verkoop en dus de productie van hun bedrijfsmiddelen blijven ondersteunen.
Volgens Leasing Nederland – NVL vallen de schadegevallen nog relatief mee, dat blijkt ook uit de relatief lage faillissementscijfers. Een aantal sectoren zijn heel zwaar getroffen, zoals touringcarondernemers, transportbedrijven, maar ook toeleveringsbedrijven in de industrie. Het is alle hens aan dek om deze bedrijven in leven te houden, want ze zijn zo meteen weer nodig als schakel in de economie. Het is duidelijk dat alle bedrijven, in alle sectoren, op hun tandvlees zitten qua liquiditeit en er nu snel een relance van de economie moet komen.
“Als die relance er komt, is het leaseloket open”, zegt Van Beek, “er zal dan weer geïnvesteerd worden in bedrijfsmiddelen, en leasing is dan dé ideale oplossing om alsnog de investeringen te financieren. Leasemaatschappijen staan klaar om deze financiering te verstrekken. Het is dan aan te raden dat ondernemers een goed beeld schetsen van hun vooruitzichten om de aanvraag te onderbouwen. Het is vrij makkelijk te berekenen wat een bedrijfsmiddel oplevert, of aan kosten bespaart, en dat af te zetten tegen de maandelijkse leasekosten.”
Klik hier voor de cijfers leasemarkt bedrijfsmiddelen Q3-2020.
Lees de analyse in het FD van 24 november 2020: Bedrijven stellen investeringen massaal uit, ziet de leasebranche