Selecteer een pagina

De leasemarkt is het voorbije kwartaal gegroeid met 28% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door Leasing Nederland – NVL zijn vrijgegeven. In totaal werd voor 1,6 miljard euro aan nieuwe leasecontracten afgesloten. Hiermee is de leasemarkt in het derde kwartaal weer op het oude niveau van voor de coronacrisis, met uitzondering van het derde kwartaal van 2019, toen een absoluut recordniveau werd geboekt.

Toch stemt dit niet helemaal tot optimisme, immers in vergelijking met het tweede kwartaal van dit jaar is er een lichte teruggang van 6,6%. “De wereldwijde chiptekorten laten zich voelen”, aldus Marcel Spijkers, recent benoemd als voorzitter van Leasing Nederland – NVL. “Leveringen van onderdelen zijn uitgesteld, waardoor uiteindelijk de uitleveringen van bedrijfsmiddelen ook noodgedwongen moeten worden uitgesteld. Dat heeft een onvermijdelijke impact op de leasemarkt, want het leasecontract kan pas op gang komen als de levering plaatsvindt,” legt Spijkers uit. “Dit lijkt niet beperkt tot één sector, we zien dit in transport, industriële machines, printers, dus over vrijwel alle categorieën van bedrijfsmiddelen. De vraag is er wel degelijk, alleen de levering is problematisch. Ook voor het vierde kwartaal is de verwachting dat de schaarste nog niet opgelost is.”

Ook het aantal contracten is met 12% gegroeid naar 17.432. Vooral de tickets minder dan 100.000 euro zitten fors in de lift.

Leasing Nederland – NVL is verder optimistisch over de vooruitzichten van de leasemarkt. De behoefte aan investeringen is groot, dus zit ook de vraag naar financiering in de lift. Mede onder impuls van de energietransitie is de verwachting dat bedrijven versneld hun bedrijfsmiddelenpark zullen vervangen. “Iedere besparing op het vlak van emissie is gewenst, daar kan leasing instrumenteel bij zijn”, aldus nog Marcel Spijkers.

Klik hier voor de marktcijfers leasing in Q3-2021.

Share This