In het eerste kwartaal van 2022 is er voor 1,8 miljard euro aan nieuwe leasecontracten gesloten, met pakweg 15.000 bedrijven in Nederland. Hiermee stabiliseert de leasemarkt zich op een hoog niveau. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door de branchevereniging Leasing Nederland – NVL gepubliceerd zijn.
Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland – NVL: “Een groei van 3% in vergelijking met vorig jaar lijkt niet veel, maar het is het op één na beste eerste kwartaal ooit. De markt is ‘back to normal’ nu het effect van de coronacrisis is uitgewerkt. Dat is zeker een succes te noemen gelet op de aanhoudende tekorten aan halfgeleiders, die tot forse vertragingen in de uitlevering van machines en vrachtwagens leiden. De oorlog in Oekraïne heeft ook zijn gevolgen voor de toelevering van onderdelen en halffabrikaten. Dat zie je terug in de leasemarkt, immers als er niet kan uitgeleverd worden, kan het leasecontract ook nog niet starten. De zorgen bij invoerders en resellers zijn groot, zij zijn afhankelijk van de productie in de fabrieken, en kunnen dus de uitlevering lastig plannen. Zonder deze omstandigheden zou de markt verder gegroeid zijn, immers de vraag is er wel degelijk.”
Ook op het vlak van de risicokosten is het corona-effect uitgewerkt. Waar in 2020 nog een forse toename van de voorzieningen werd genoteerd, zijn de risicokosten teruggevallen tot minder dan 20 basispunten. Dat is historisch gezien bijzonder laag. Een en ander blijkt uit de Leaseurope Index, die de kerncijfers van 23 grote Europese leasemaatschappijen volgt.
Nog een opmerkelijk punt is de toename van het Vendor kanaal in de distributie van leasecontracten. Dat is nu goed voor de helft van het volume, terwijl de bankkantoren, traditioneel het grootste afzetkanaal, het laten afweten.
Klik hier voor de marktcijfers leasing Q1-2022.