In de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen is in het eerste kwartaal van dit jaar sprake van een inhaalbeweging. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door Leasing Nederland-NVL gepubliceerd zijn. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2022 bedraagt de groei 8,9%. Einde vorig jaar kampte de markt met aanhoudende leveringsproblemen, met name van transportmiddelen zoals vrachtwagens. Die lijken nu stilaan opgelost te raken, waardoor de leasemarkt weer met groei aanknoopt. In totaal werd voor 1,9 miljard euro aan nieuwe leasecontracten gesloten, daarmee is dit het op één na beste eerste kwartaal voor equipment leasing in Nederland. Vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar was de groei 4,4%.
Opvallend is dat het Vendor kanaal voor het eerst goed is voor meer dan 50% van het totale leasevolume. Die positie neemt het over van de bankkantoren, die steeds minder leasevolume aan de man brengen. Er kan sprake van van toevallige omstandigheden in dit kwartaal, maar de groei van het Vendor kanaal is een al langer bestaande trend. Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland – NVL zegt hierover: “We spreken hier ook van embedded finance, waarbij een leverancier van het bedrijfsmiddel ook tegelijk bijhorende dienstverlening zoals onderhoud én de financiering ervan aanbiedt via een leasecontract. De combinatie van het leveren van een bedrijfsmiddel met diensten en dus ook de lease is een duurzame oplossing. Immers, de leverancier zal doorgaans het bedrijfsmiddel na afloop van het leasecontract terugnemen, het object refurbishen en opnieuw aanbieden op de markt. Dit is duurzamer omdat het de economische en de technische levensduur van het object verlengt.”
Tot slot blijkt uit de cijfers dat de gemiddelde waarde van een leasecontract gestegen is naar 120.000 euro, dat is +14,5%. “Een verklaring hiervoor ligt in het gemiddeld duurder worden van bedrijfsmiddelen”, aldus Marcel Spijkers, “deze zijn schaarser dan voorheen, onder meer door de vertraging in de levering, maar ze worden ook duurder. Dit is een element waarbij rekening dient te houden in de energietransitie. Vooralsnog is het aanbod van elektrisch aangedreven graafmachines nog niet heel ruim, maar deze objecten zullen ook duurder zijn in aanschaf. Leasemaatschappijen staan klaar om deze objecten te financieren”.
Klik hier voor de marktcijfers equipment leasing Q1-2023.