Selecteer een pagina

Bedrijven in de bouwsector en de transport&logistiek sector staan voor een grote uitdaging. De energietransitie leidt tot ingrijpende keuzes in het nemen van investeringsbeslissingen in nieuw materieel. Gaan zij voor een elektrisch aangedreven graafmachine, kiezen zij voor een elektrische vrachtwagen, of wordt het toch nog diesel?

De Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen heeft voor gevolg dat de bouwsector de keuze niet langer voor zich uit kan schuiven. Veel bouwbedrijven werken deels in opdracht van lokale overheden of bijvoorbeeld Waterschappen en die opdrachtgevers vragen de uitstoot op de bouwwerf te beperken. In het transport eisen steeds meer klanten dat de goederen emissieloos vervoerd worden.

De keuze zou voor de hand liggen, ware het niet dat de aanschafprijs van elektrisch aangedreven bouwmachines en vrachtwagens een stuk hoger ligt dan van diesel aangedreven objecten, tot zelfs 3 keer zo hoog. Het gaat dus om forse investeringen waar veel kapitaal mee gemoeid is, en dus ook risico’s.

De leasebranche ziet voor zichzelf een rol weggelegd om bedrijven te helpen om deze investeringen te doen. Leasing Nederland heeft de Convenant SEB mede-ondertekend, en heeft op haar recente Ledenvergadering uitgebreid gesproken over zero-emissie trucks, onder meer hoe de kosten berekend worden. Leasemaatschappijen beschikken over de kennis en de financiële mogelijkheden om de energietransitie te versnellen en zeggen daarom met nadruk: “Met leasing kan het wèl”.

Share This