Selecteer een pagina

Wie de voorbije jaren de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen volgde kreeg de indruk dat er geen zekerheden meer waren. Met name in het vierde kwartaal, traditioneel de sterkhouder voor het gehele jaar, vielen de volumes de voorbije jaren flink tegen. Toegegeven, allerlei factoren speelden een rol, zoals de leveringsproblemen van onderdelen in 2022 en de aarzeling van bedrijven om te investeren in 2023. Maar met de publicatie van de cijfers over 2024 blijkt dat er toch nog zekerheden zijn… tenminste in de leasemarkt.

In het vierde kwartaal van 2024 werd in de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen een recordkwartaal opgetekend met een volume aan nieuwe leasecontracten van 2,2 miljard euro, een groei van 23%. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door Leasing Nederland-NVL gepubliceerd zijn. “Een belangrijke steunfactor voor de markt was de BPM vrijstelling voor bestelwagens, die in 2025 is vervallen. Anticiperend hierop hebben veel ondernemers besloten tot de aanschaf van een nieuwe bus voor het einde van het jaar,” zegt Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland-NVL. “Dat is onder meer zichtbaar in de groei van 40% in de contracten met een waarde tot 50.000 euro. Overigens zijn er nog in meerderheid diesel aangedreven bestelwagens verkocht, want het aandeel elektrisch aangedreven bussen die in lease werden genomen is relatief gedaald van 40% in 2023 naar een kleine 20% in 2024.

“Leasemaatschappijen hebben wat dat betreft geen sturende rol, het is de klant die beslist wat er gekocht wordt. De Nederlandse leasemarkt is traditioneel sterk gericht op financial lease, dat betekent dat de gebruiker de intentie heeft om het object zelf te behouden, ook na afloop van het leasecontract. Van het totaal volume is 84% van het type financial lease,” vult Peter-Jan Bentein, secretaris van Leasing Nederland-NVL aan.

Kijkend naar het hele jaar 2024 is ook hier sprake van een all time high met een totaal volume nieuwe leasecontracten van bijna 8 miljard euro, een groei van 10% in vergelijking met 2023. “Het vierde kwartaal maakte het hele jaar goed”, aldus Spijkers, “dit sluit aan bij het normale patroon, ook al was de afschaffing van de BPM een factor van betekenis. In totaal werden 72.000 leasecontracten aan de man gebracht, een stijging met 9%.”

In 2024 is 74% van het totale volume leasecontracten naar het MKB gegaan, dat is dus 5,9 miljard euro, dat ligt in lijn met voorgaande jaren. Hierop nader inzoomend blijkt uit de cijfers van Leasing Nederland-NVL dat bijna 2 miljard euro verstrekt is door non-bancaire leasemaatschappijen, dat zijn leasebedrijven waarvan de funding niet uitsluitend afkomstig is van een direct gelieerde bank. Dit segment groeit al enkele jaren sterk, in 2024 is er sprake van een stijging van 18% ten opzichte van 2023. Verder valt op dat de assets die gebruikt worden in transport begrijpelijkerwijs fors in volume en aantallen toenemen, terwijl het aandeel machines die gebruikt worden in de industrie juist daalt. In de distributie van leasecontracten spelen Vendoren de hoofdrol, met een volume van 38%, maar het online kanaal wint ook marktaandeel en komt op 3%.

Ook is gekeken naar de aandrijving van bouwmachines en vrachtwagens, waarvan resp. 4,9% en 8,1% volledig elektrisch aangedreven zijn. “Dat lijkt relatief laag, zegt Marcel Spijkers, “maar tegelijk is de beschikbaarheid van dergelijk materieel nog uiterst beperkt. Bovendien spelen er andere kwesties zoals de energievoorziening en laadmogelijkheden onderweg of op de bouwplaats. We moeten ons realiseren dat de energietransitie in de bouw en transport een werk van lange adem is.”

Secretaris Peter-Jan Bentein voegt hieraan toe: “Leasing Nederland-NVL heeft het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen ondertekend, en stimuleert haar Leden om elektrisch aangedreven bouwmachines te financieren. Bedrijven in de bouw kijken aan tegen forse investeringen om fossiel aangedreven machines te vervangen door groene machines. Deze zijn gemiddeld drie keer zo duur. Nog even los van de vraag of de opdrachtgevers consistent aansturen op de inzet van emissieloos bouwmaterieel en of de extra kosten ten laste genomen worden, is het überhaupt geen gemakkelijke investeringsbeslissing voor de vele familiebedrijven in deze branche. Maar om ‘in de markt te blijven’ is het wel nodig de diverse opties af te wegen.”

Klik hier voor de marktcijfers equipment leasing 2024.

Klik hier voor de marktcijfers equipment leasing in het 4e kwartaal van 2024.

Share This