De leasemarkt voor bedrijfsmiddelen in Nederland is zich aan het herstellen na de coronadip. In het 4e kwartaal van 2021 is voor 1,8 miljard aan nieuwe leasecontracten gesloten, een groei van 12% in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Hiermee zit de markt weer op een pre-corona niveau na 6 kwartalen van relatief matige volumes. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door de branchevereniging Leasing Nederland – NVL gepubliceerd zijn. Klik hier voor de jaarcijfers 2021 van de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen. Klik hier voor de marktcijfers leasing van Q4-2021.
Over het hele jaar 2021 is er voor 6,9 miljard euro aan leasecontracten gesloten met in totaal ruim 72.000 bedrijven, een stijging van 4% op jaarbasis. De leasenemers zijn vooral MKB bedrijven, hoewel met name de grote bedrijven een groei van 32% optekenen. Bij de kleine bedrijven en de micro bedrijven is er juist sprake van een terugval. “Dat is ook logisch”, zegt Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland – NVL, “immers de kleine bedrijven waaronder horeca zaken en winkels hebben het meeste last gehad van de coronamaatregelen, en hebben dus noodgedwongen minder geïnvesteerd. Middelgrote en grote bedrijven wisten zich relatief goed door de crisis heen te slaan en bleven investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen. Toch is er ook daar de kanttekening te maken dat als gevolg van de chiptekorten er toch minder machines en vrachtwagens uitgeleverd zijn, wat voor leasegever betekent dat het contract nog niet kan starten. Dat liet zich de tweede jaarhelft van 2021 duidelijk voelen. Het had dus een nog beter jaar kunnen zijn, want de vraag zit wel degelijk in de lift.”
De belangrijkse objectcategoriën blijven ‘transport’, landbouw- en bouwgerelateerde machines en industriële machines. Deze zorgen voor 75% van het totale volume, de rest zit verspreid over een breed scala aan objecten, zoals medische apparatuur en computers. Transportgerelateerde objecten zitten in de lift onder impuls van de ‘pakket-economie’, maar ook de investeringen in emissievriendelijke motoren. “De huidige omstandigheden zijn uitdagend voor bedrijven”, zegt Marcel Spijkers, “zij moeten blijven investeren in de nieuwste technologieën en hebben behoefte aan financiering. Ook de energietransitie eist enorme investeringen en verkort de normale investeringscycli. Leasegevers hebben de blik op de toekomst, zij kijken eerder naar wat een nieuwe machine of vrachtwagen oplevert aan omzet, of hoeveel kosten er worden bespaard. Want dat zorgt uiteindelijk voor terugbetalingsmogelijkheden. Leasing is dus meer dan ooit essentieel in de financieringsmix.”
Leasing Nederland – NVL bestaat dit jaar 50 jaar. In die tijdspanne kon leasing zich ontwikkelen van een combinatie van huur plus financiering naar een mature en populaire financieringsoplossing, niet alleen voor auto’s maar juist ook voor een breed palet aan bedrijfsmiddelen. “Niet iedereen weet dat leasing ieder jaar zo’n 7 miljard krediet in de markt zet, los van bancaire financiering, en zonder dat de onderneming zekerheden moet verstrekken. Er zijn veel meer leasegevers dan er banken zijn, wat betekent dat er ook nog eens keuzemogelijkheden zijn tussen de aanbieders. Ik ben er trots op dat we dit kunnen realiseren in de branche en ben zeer optimistisch voor de toekomst van leasing,” aldus nog Spijkers die eind vorig jaar aantrad als voorzitter van de branchevereniging.