Selecteer een pagina

De leasemarkt voor bedrijfsmiddelen is het jaar begonnen met een volume aan nieuwe leasecontracten van 2 miljard euro, een stijging met 14,4% in vergelijking met het laatste kwartaal van 2023, en een groei van 8,2% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door Leasing Nederland-NVL zijn bekendgemaakt.

“Het is pas de tweede keer dat de markt in één kwartaal de kaap van 2 miljard haalt. Dit staat in schril contrast met de wat tegenvallende cijfers in de tweede helft van 2023”, zegt Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland-NVL. “Toen bleef de markt duidelijk onder de verwachtingen. In het eerste kwartaal van dit jaar zien we daarentegen groei in de breedte van de markt. Toch spelen er ook bepaalde specifieke factoren een rol. Zo werpt de invoering van lage-emissie-zones (LEZ) in de steden zijn schaduw vooruit: ondernemers in het MKB segment kiezen hetzij voor een elektrische bestelbus, die nu breed beschikbaar is, of alsnog voor een diesel aangedreven bus van een in LEZ toegestane emissieklasse. Ondernemers kunnen de beslissing om te investeren niet langer uitstellen. Zo’n fenomeen stuwt de leasemarkt.”

Ook in dit kwartaal blijkt hoe belangrijk leveranciers (Vendoren in het jargon) geworden zijn in de distributie van leasecontracten. “Leveranciers willen hun producten aan de man brengen, en bieden een lease-oplossing aan, in samenspraak met een leasemaatschappij die de financiering regelt. Dat is wel zo efficiënt in het verkoopproces, plus het betekent dat de klant niet zelf op zoek moet gaan naar financiering,” aldus nog Marcel Spijkers.

De algemene verwachting is overigens dat de energietransitie een zware wissel zal trekken op bedrijven in de bouw en het transport, die forse investeringen zullen moeten doen in elektrisch aangedreven materieel, zoals bouwmachines en vrachtwagens. Spijkers: “Er komen steeds meer elektrisch aangedreven bedrijfsmiddelen op de markt, wat hoopgevend is. Tegelijk stellen we vast dat de weg nog extreem lang is. We moeten ons realiseren dat er vaak nog sprake is van ombouw en niet van productie op industriële schaal, en dus dat de kostprijs van emissieloos materieel tot drie keer zo hoog ligt. Ook is het koffiedik kijken naar het waardeverloop en de restwaarde van deze objecten. Dit zal zeker een opwaartse druk uitoefenen op de kostprijs van bouwen en van transporteren. Hiervoor zijn nog geen oplossingen gevonden en de beperkte subsidiebudgetten zijn slechts een druppel op de hete plaat.”

Klik hier voor de marktcijfers leasing in het eerste kwartaal van 2024.

Share This