Selecteer een pagina

De leasemarkt voor bedrijfsmiddelen heeft het jaar onder de verwachtingen afgesloten. Met een volume aan nieuwe leasecontracten van 1,8 miljard euro is in het vierde kwartaal van 2023 een groei van 3,1% opgetekend in vergelijking met het vierde kwartaal van 2022, en geen groei in vergelijking met het derde kwartaal van 2023. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door Leasing Nederland-NVL zijn bekendgemaakt. Normaal gesproken wordt in het laatste kwartaal van het jaar het grootste volume geboekt, dat is vorig jaar niet het geval geweest.

“In de eerste jaarhelft van 2023 was nog sprake van een flinke groei van de leasemarkt, maar die was grotendeels te danken aan uitgestelde leveringen uit 2022, toen de markt van transportmiddelen en machines flink te lijden had onder leveringsproblemen van onderdelen. Nu de markt in de tweede jaarhelft ter plaatse is blijven trappelen zien wij de bevestiging dat bedrijven aarzelen om te investeren” aldus Marcel Spijkers, voorzitter van Leasing Nederland-NVL. “De economische onzekerheid, de geopolitieke situatie maar ook energieschaarste leidt tot een afwachtende houding bij bedrijven om de investeringsbeslissing te nemen.”

In het hele jaar 2023 werd voor 7,25 miljard euro aan nieuwe leasecontracten gesloten, een groei van 4,8% in vergelijking met heel 2022. “De cijfers zijn op zichzelf zeker niet slecht, maar het jaar 2023 is feitelijk goed gemaakt door de inhaalbeweging van transportmiddelen. In diverse sectoren is er achteruitgang, zoals in industriële machines, landbouwmachines en zelfs in ICT. Ook bij het bouwmaterieel is er stilstand. Dat kan te maken hebben met de transitie naar elektrisch aangedreven bouwmachines, waarvan de beschikbaarheid nog maar uiterst beperkt is. Het is ook denkbaar dat bouwbedrijven alsnog een afwachtende houding aannemen. Als je nog een tijdje verder werkt met diesel aangedreven machines, kun je later wellicht instappen in ‘elektrisch’ met de op dat moment ontwikkelde technologie. Elektrische aandrijving is duur en veel facetten zijn nog onzeker, dat merken wij in de gesprekken met onze klanten. Denk maar aan de restwaardes van elektrisch aangedreven bouwmachines, of de vraag of de veel duurdere machines wel renderen,” zegt Spijkers, die eraan toevoegt dat “bedrijven kunnen rekenen op de leasebranche om de forse investeringen in nieuw materieel te bekostigen”.

Leasing Nederland-NVL stelt dat driekwart van alle leasecontracten in het MKB gesloten worden, waarmee leasing na bankleningen de belangrijkste kredietbron is voor bedrijven. Ongeveer de helft van het leasevolume wordt aan de man gebracht door leveranciers, die hun klanten een product aanbieden in combinatie met een leasecontract, vaak ook gekoppeld aan allerlei dienstverlening, zoals onderhoud en reparaties. Bedrijven hoeven om die reden minder vaak aan te kloppen bij hun bank. De leasemaatschappijen die niet rechtstreeks aan een bank verbonden zijn, zagen in 2023 hun productie met 27% stijgen.

In de rapportage wordt voor het eerst melding gemaakt van het type aandrijving van (land)bouwmachines, bestel- en vrachtwagens. Bij de bestelwagens is 40% van het volume elektrisch, dat is een enorme sprong. Voor de zwaardere vrachtwagens en bouwmachines is het aanbod nog zeer beperkt geweest in 2023. Het gaat hier nog om slechts enkele objecten. De verwachting is wel dat de transitie naar elektrisch de komende jaren steeds duidelijker zichtbaar zal worden in de leasemarkt.

Klik hier voor de cijfers equipment leasemarkt jaar 2023

Klik hier voor de cijfers equipment leasemarkt Q4-2023

Share This